ఒక సామాజిక విషాదం


రెండు రోజుల కింద ఒక పెద్దాయన ఫోను చేశాడు. చాలా ఆవేశంగా మాట్లాడాడు.‘ఏమయ్యా…మా కులం మీద అలా విషం కక్కుతున్నారు? కులం ఏంచేసింది? ఎందుకిట్లా రాస్తున్నారు? ఇది మీకు న్యాయమేనా? తెలంగాణకు అనేక సార్లు అండగా నిలబడింది మావాళ్లే. తెలంగాణ సాయుధపోరాటానికి చేయూతనిచ్చింది మావాళ్లే. ఎన్‌జి రంగా చెన్నారెడ్డిని ఎంతగా ప్రేమించేవాడో తెలుసా?….’ అని ఆయన నిరాఘాటంగా మాట్లాడుతూనే ఉన్నారు. ఆయన మాటల్లో బాధ, కోపం తెలుస్తూ ఉన్నాయి. ఆయన తన విమర్శకు ఉదాహరణగా రెండు వార్తలు గుర్తు చేశారు. తెప్పించి చూశాను. ఒక వార్తలో రంగా ప్రస్తావన ఉంది. అది నిజం కాదంటారాయన. అందులో కులం ప్రస్తావన లేదు. మరో వార్త ఒక ప్రముఖుని ప్రకటన. ఒకప్పుడు కాళోజీ చేసిన రెండున్నర కులాల ప్రస్తావనే ఆ ప్రముఖుడు గుర్తు చేశారు. బహుశా ఆయన కోపానికి అది ప్రధాన కారణమై ఉండవచ్చు. అది నమస్తే తెలంగాణ అభిప్రాయం కాదు. ఆ పెద్దాయన మాటలు నన్ను మాత్రం కుదిపాయి. ఎందుకంటే నేను ఒకప్పుడు విద్యార్థి నాయకుడిగా, జర్నలిస్టుగా ఎదిగిందీ, పెరిగిందీ, పరిణతి చెందిందీ వారి మధ్యనే, వారి మద్దతుతోనే. ఇప్పటికీ నా మిత్రుల్లో ఎక్కువ మంది వారే. నేను చేసే తెలంగాణ వాదనలను సహనంతో పరామర్శించిందీ వారే. ఒక్కసారి మొత్తం చరిత్ర రీలును వెనుకకు తిప్పి చూడాలనిపించింది. నిజానికి నాయకుడిని చూసి సమాజాన్ని చూస్తారు. నాయకుడిని చూసి కులాన్ని చూస్తారు. సమాజానికయినా, కులానికయినా మంచి పేరో లేక చెడ్డపేరో ఆయా కాలాల్లో నడిపిస్తున్న నాయకుడికి సంబంధించినదే తప్ప, మొత్తం ప్రజలది కాదు. నాయకులు తాము ఆ కులాన్ని ఉద్ధరిస్తున్నామన్న పోజుతో చేసే విపరీత చేష్టలు ఆ కులానికి చెడ్డపేరు తెస్తాయి. కానీ అందుకు మొత్తం కులాన్ని దూషించడం లేక తప్పుపట్టడం న్యాయం కాదు. ఆ పెద్దాయన ప్రస్తావించిన సామాజికవర్గం పేరు కమ్మ. నిజంగా ఆ కులం రాష్ట్రానికి కీడు చేసిందా? రాష్ట్ర ప్రగతికి ఆ కులం చేసిన ప్రగతి ఏమీ లేదా? ఇవ్వాళ ఆ కులం చుట్టూ ఎందుకింత ద్వేషభావం ప్రచారం అవుతోంది? మూలాలు ఎక్కడ ఉన్నాయి?

ఆంధ్ర రాష్ట్రంలో కానీ, తెలంగాణలో కానీ, తదుపరి ఆంధ్రప్రదేశ్‌లోగానీ ప్రగతిశీల ఉద్యమాలన్నింటికీ ఒకప్పుడు నాయకత్వం వహించిన సామాజిక వర్గం అది. బ్రాహ్మణ ఆధిపత్య రాజకీయాలకు, భూస్వామ్య పెత్తందారీ దాష్టీకానికి వ్యతిరేకంగా యుద్ధాలు చేసిన నాయకులు అత్యధికులు ఆ కులానికి చెందిన వారే. ఈ యుద్ధాల్లో కూడా బ్రాహ్మణులు, రెడ్లు, దళితులు అన్ని కులాల వారున్నారు. కానీ పురోగామి కులంగా ఈ యుద్ధాలకు వెన్నుదన్నుగా నిలిచిన కులం ప్రధానంగా వారిదే. నాయకత్వ పాత్రలో ఎక్కువ కాలం ఉన్నది వారే. బ్రాహ్మణ భావజాలంపై తిరుగుబాటు ప్రకటించిన త్రిపురనేని రామస్వామి చౌదరి ఆ సమాజానికి చెందినవారే. అలాగని బ్రాహ్మణుల్లో ప్రగతిశీలురు ఆనాడు లేరని కాదు. ఉన్నవ, మహీధర, కొడవగంటి, చలం, పరకాల పట్టాభిరామారావు, ఏటుకూరి బలరామమూర్తి ఆ సమాజం నుంచి వచ్చినవారే. వారంతా కమ్మ సామాజిక వర్గంతో కలసి అథోజగత్ సహోదరులకు అండగా నిలిచినవారే. కానీ చోదక శక్తులను ఎలా విస్మరించగలం? ఆంధ్ర సమాజాన్ని అభివృద్ధి నిరోధక భావజాలం నుంచి ఎప్పటికప్పుడు ఎదిరిస్తూ ముందుకు సాగిన సామాజిక వర్గం కమ్మకులం వారే. అలనాడు పత్రికలన్నీ బూజుపట్టిన సనాతన భావదారిద్య్ర ప్రవాహంలో మునిగి తేలుతున్నప్పుడు, ప్రగతిశీల భావజాలంపై విషం చిమ్ముతున్నప్పుడు ఈ రాష్ట్రానికి కొత్త ప్రపంచాన్ని, కొత్త భావజాలాన్ని పరిచయం చేసిందీ వారే. పత్రికలు, సాహిత్యం తీసుకువచ్చి జనాన్ని జాగృతం చేయడంలో కీలక పాత్ర పోషించిందీ వారే. రాష్ట్రంలో ఏ ప్రగతిశీల ఉద్యమం వచ్చినా తొలుత అందిపుచ్చుకున్నవారిలో ఎక్కువమంది వారే.

బహుశా ముందుగా అందివచ్చిన భావజాల చైతన్యం, ఆర్థిక పుష్టి, పురోగామి తత్వం అందుకు కారణమై ఉండవచ్చు. కమ్యూనిస్టు పార్టీలు…..ఏబీసీడీ ఎన్ని గ్రూపులయినా తీసుకోండి…అన్నింటి ప్రస్థానంలో వారి ప్రమేయం, క్రియాశీల పాత్ర కనిపిస్తుంది. కమ్యూనిస్టులు తెలుగు సమాజంలో సాధించిన ప్రతి మార్పు, విజయాల్లో వారి పాత్ర విడదీయరానిది. తెలంగాణ సాయుధపోరాటానికి ప్రధానంగా నాయకత్వం వహించింది రెడ్డి సామాజికవర్గంతో పాటు ఇక్కడి బీసీ, దళిత కులాల ప్రజలు. కానీ తెలంగాణ సాయుధపోరాటానికి తన ఆస్తులు అమ్మి ఆయుధ సాధన సంపత్తిని సమకూర్చిన యోధుడు చండ్ర రాజేశ్వర్‌రావు. వారికి అనునిత్యం అండగా నిలిచి, నాయకులుగా మార్గనిర్దేశం చేయడంలోనూ, ఆయుధ, ధన, సాధన సంపత్తిని సమకూర్చడంలోనూ ఆ సామాజిక వర్గాన్ని ఎవరూ విస్మరించలేరు. రామోజీరావు ఈనాడు పత్రిక కూడా ఒక విప్లవమే. పెట్టుబడికోసం, లాభాలకోసం….అని ఎవరు ఏమైనా విమర్శలు చేయనీయండి. ఆయన ఏయే సందర్భాల్లో ఎలా వ్యవహరించారన్న దానిపై అనేక విమర్శలు ఉండవచ్చు. థాట్ పోలీసింగ్ చేశారని ఆరోపణలూ చేయవచ్చు. నిజమే కానీ అప్పటిదాకా ఏకపక్షంగా, విజయవాడ కేంద్రంగా ముతక మార్గాల్లో జరుగుతున్న థాట్ పోలీసింగ్‌ను బహుముఖం చేశారాయన. అక్షరాన్ని, జ్ఞానాన్ని, సమాచారాన్ని సామాన్యుడికి అందుబాటులోకి తెచ్చారాయన. ఆంధ్రజ్యోతి ఇంకా ముందే వచ్చినా, రాజకీయ ప్రయోజనాలు కేంద్రంగా పనిచేసినా, దానికీ గుణాత్మకమైన మార్పును ప్రోత్సహించిన చరిత్ర ఉంది. ఆ పత్రికలు ఇవ్వాళ ఏం చేస్తున్నాయన్నది మాట్లాడుకునే ముందు అవి ముందు నిర్వహించిన మంచిని విస్మరించలేము. ఒక ప్రత్యామ్నాయ భావజాలాన్ని, భాషను ప్రచారంలోకి తెచ్చాయి. ఒక్క పత్రికా రంగమే కాదు, పరిశ్రమలు, వ్యాపార రంగాల్లో పురోగామి వర్గంగా వారు ఎదిగివచ్చారు. వారు ఎదిగారు, సమాజమూ ఎదగడానికి తోడ్పడ్డారు.

మరోవైపు రాజకీయాల్లో దాదాపు మూడున్నర దశాబ్దాలపాటు రాష్ట్ర రాజకీయాల్లో ప్రతిపక్ష పాత్ర పోషించిన నాయకులు ఆ కులానికి సంబంధించిన వారే. రాష్ట్రంలో ఊడలు దిగిన అభివృద్ధి నిరోధక కాంగ్రెస్ మహావృక్షాన్ని పెకిలించడానికి కమ్యూనిస్టుల శక్తి చాలలేదు.1980లలో ఎన్‌టిఆర్ వచ్చేదాకా రాష్ట్ర రాజకీయాల్లో ఒక ప్రత్యామ్నాయం లేకుండా పోయింది. కమ్యూనిస్టులు ప్రతిపక్ష పాత్రను దాటి ముందుకు రాలేకపోయారు. రాష్ట్రాన్ని భూస్వామ్య, అభివృద్ధి నిరోధక శక్తులే ఏలుతూ వచ్చాయి. చాలా సామాజిక వర్గాలకు అధికారం అందని మానిపండులా ఉంటూ వచ్చింది. కానీ ఎన్‌టిఆర్ ఒక ఉప్పెనలా వచ్చి తెలుగు సమాజాన్ని కుదిపేశారు. అత్యధిక శాతం మంది కొత్త నాయకులను, అది కూడా బీసీ, దళిత వర్గాలకు చెందిన నాయకులను ముందుకు తీసుకువచ్చి గెలిపించారు. అప్పటిదాకా రాజకీయాలను, అధికారాన్ని శాసిస్తున్న సామాజిక వర్గాల దుమ్ముదులిపారు. ఇతర సామాజిక వర్గాలకు అధికారంలో తగిన స్థానం కల్పించారు. సమాజంలో అనేకానేక ప్రగతిశీల మార్పులకు శ్రీకారం చుట్టారు. ప్రభుత్వం ప్రజలకు తెలిసేలా, ప్రజల దగ్గరకు వెళ్లేలా చేశారు. ఆయనకు రాజకీయ నేపథ్యం లేదు. సినిమాల్లో హీరోగా గొప్ప గొప్ప ఆదర్శాలకు ప్రతీకగా నటించారాయన. కథానాయకుడిగా, ప్రజానాయకుడిగా, ఉన్నత మానవుడిగా అనేక సినిమాల్లో నటించారు. ఆ ఆదర్శాలతోనే, ఆ అమాయకత్వంతోనే ఆయన రాజకీయాల్లోకి వచ్చారు. రాజకీయాల్లోకి ఆయన రాక ఆయన సామాజిక వర్గానికి గొప్ప ఊతం ఇచ్చి ఉండవచ్చు. అధికారంలో వారి వాటా వారు తీసుకుని ఉండవచ్చు. కానీ ఆయన తెచ్చిన మార్పులు గుణాత్మకమైనవి, తెలుగుసమాజాన్ని మరో మెట్టు పైకి తీసుకెళ్లినవి. రాజకీయంగా జాగృతం చేశారాయన. రెండు రూపాయలకు కిలో బియ్యం పథకం, పటేలు పట్వారీ వ్యవస్థ రద్దు, మండలాల వ్యవస్థ ఏర్పాటు, ప్రజల వద్దకు పాలన, మద్య నిషేధం వంటివి ముందు ఎవరూ ఊహించని పరిణామాలు. రాజకీయాలు ఎక్కువగా తెలియకపోవడం, సినిమా ఆదర్శాల ప్రభావం ఎక్కువగా ఉండడం ఆయనను ప్రజల్లో గొప్పగా నిలబెట్టాయి. పందిరిని అల్లుకుని లతలు ఎదిగినట్టు ఆ సామాజిక వర్గమూ అధికారంలో, సంపద సోపానంలో అసాధారణరీతిలో రాష్ట్రంలో ఎదిగింది. అప్పటిదాకా ఎవరికీ ఆ సామాజిక వర్గంపై పెద్దగా కంటగింపు లేదు. కానీ రాజకీయ మాయోపాయాలతో ఎన్‌టిఆర్‌ను దించేసి చంద్రబాబునాయుడు ఎప్పుడయితే పగ్గాలు తీసుకున్నారో, అప్పటిదాకా ప్రగతిశీల శక్తులుగా ఉన్నవారు సైతం ఎప్పుడయితే చంద్రబాబుతో చేతులు కలిపారో ఇక అక్కడి నుంచి ఆ సామాజిక వర్గం టార్గెట్‌గా మారింది. ఎన్‌టిఆర్ ప్రభుత్వంలో ఉండి కూడా వ్యవస్థలకు వ్యతిరేకి(యాంటీ ఎస్టాబ్లిష్‌మెంట్)గానే పనిచేశారు. పాత వ్యవస్థలను బదాబదలు చేశారు. కానీ చంద్రబాబు రాజకీయాలను విలనైజ్ చేశారు. చంద్రబాబు, ఆయన పోగేసిన నేతల చేతలు, విధానాల కారణంగా వ్యవస్థను వ్యతిరేకించే సామాజిక వర్గం కాస్తా తనే ఒక వ్యవస్థ(యాంటీ ఎస్టాబ్లిష్‌మెంట్ టర్న్‌డ్ ఇట్‌సెల్ఫ్ ఇన్‌టూ యాన్ ఎస్టాబ్లిష్‌మెంట్)గా అవతరించింది. ఆ ప్రయత్నంలోనే ఎన్‌టిఆర్‌ను అన్యాయంగా బలితీసుకున్నారు.

ఎన్‌టిఆర్‌ను మరింపించేందుకు మాయలు చేసే ప్రయత్నంలో మీడియా చంద్రబాబును చెట్టెక్కించింది. ఆయన అటునుంచి అటే ఆకాశంలోకి, అమెరికాలోకి, ప్రపంచబ్యాంకులోకి….ఎటెటో వెళ్లిపోయారు. ఎన్‌టిఆర్ ప్రజల వద్దకు వెళితే, చంద్రబాబు ప్రజలకు దూరంగా ప్రపంచబ్యాంకు వలల్లోకి వెళ్లారు. ఉద్యమాలను, ఆకాంక్షలను నిరాకరిస్తూ, తిరస్కరిస్తూ, నిషేధిస్తూ, ఏమైనా చేయగలను, ఎలాగైనా నెగ్గగలను అనే ఒక భ్రమలోకి వెళ్లిపోయారు. ఆయన అండతో ఆ సామాజిక వర్గానికి చెందిన నాయకులు, మంత్రులు, వందిమాగధ జనం సమాజంపై రైడ్ చేశారు. తెలంగాణ అనే పదాన్ని ఉచ్చరించడాన్నే నిషేధించేదాకా వెళ్లింది ఆయన రాజ్యం. పర్యవసానంగా 2004లో ప్రజలు ఆయనను తిరస్కరించారు. ఆయన ఇప్పటికీ కోలుకోలేదు. కోలుకునే ప్రయత్నం చేయడంలేదు. కోల్పోయిన విలువలను తిరిగి కూడగట్టుకునే ప్రయత్నం చేయడంలేదు. ఇప్పుడు విభజన భయంతో ఆయన రకరకాల తప్పులు చేస్తున్నారు. ఆయన వైఫల్యం, ఆయన సామాజికవర్గానికీ అపప్రథ తెచ్చిపెడుతోంది. ఆ సామాజిక వర్గం ఒకప్పుడు మార్పును ఆహ్వానించినవర్గం. ధైర్యంగా నిర్ణయాలు చేయగలిగిన సామాజికవర్గం. గతిశీలంగా వ్యవహరించగలిగిన సామాజిక వర్గం. జీవన, ఉద్యోగ, వ్యాపారాలకోసం దేశంలోనే కాదు ప్రపంచంలో ఎక్కడికయినా చొరవతో దూసుకెళ్లి, శ్రమించి, ఎదిగిన సామాజిక వర్గం విభజనకు వ్యతిరేకంగా ఇప్పుడెందుకింత ఘర్షణపడుతుందో అర్థం కాదు.

ఒక్క తీర్మానంతో తన కంపెనీల హెడ్డాఫీసును హైదరాబాద్ నుంచి హర్యానాలోని గుర్‌గాంకు మార్చగలిగిన లగడపాటి రాజగోపాల్, భారంగా పరిణమిస్తుందని భావించిన ఒక శుభోదయాన వందలాది మంది ఉద్యోగులను ఇంటికి పంపించి వేసిన రాజగోపాల్ ఇప్పుడు విభజన విషయంలో ఎంత తిరోగామిగా ఆలోచిస్తున్నాడో గమనించాలి. ఒక్క చంద్రబాబు, రాజగోపాల్, రాయపాటిలే కాదు పయ్యావుల కేశవ్, గాలి ముద్దు కృష్ణమ, దేవినేని ఉమ వంటి వారలు మాట్లాడుతుంటే వారిని సామాజిక వర్గ ప్రతినిధులుగా చూసి జనం ఒక ద్వేషభావం పెంచుకుంటున్నారు. ఇక మీడియా ఉన్మాదం గురించి ఎంత చెప్పినా తక్కువే. విచక్షణా పరుల చేతుల్లోంచి మీడియా ఉన్మాదుల చేతుల్లోకి పోయింది. అంతిమ పర్యవసానాలను గురించి ఎవరూ ఆలోచించడం లేదు. జనాన్ని రెచ్చగొట్టడం ఎలా అన్నదానికి పరిమితమై ఉన్నవీ లేనివీ కల్పించి ప్రజల్లో భయాందోళనలు సృష్టిస్తున్నారు. ఆ మీడియా ఎక్కువగా ఆ సామాజిక వర్గం చేతుల్లోనే ఉండడం, అది కూడాసామాజిక వర్గాన్ని ద్వేషించడానికి కారణం కావడం యాదృచ్ఛికం కాదు. గత రెండు దశాబ్దాలలో నాయకులు, మీడియా, పారిశ్రామికవేత్తలు ప్రవేశపెట్టిన విపరీత సామాజిక వివర్తన పర్యవసానం ఈ విద్వేషం. అది సామాజికవర్గం తప్పు కాదు, నాయకుల వైఫల్యం, మీడియా వైపరీత్యం.

Author: kattashekar

Former Editor, Namasthe Telangana Daily

24 thoughts on “ఒక సామాజిక విషాదం”

  1. Sir,your analysis on kamna caste is little overwhelming and highly partial….the same prototype of ur arguments are being made by ysrcp supporters also….regarding ntr rule…he may have done some gud things but he is the one who shower utmost discrimination towards this region…remember our poet DASARADHI’s death ….and i’m unable to forget the shifting of our health university to Vijayawada…what about the STATUES ON TANK BUND….what about the removal of Telangana regional board in1983….what abt the diversion of money for sriramsagar to Srisailam right canal….and regarding sayudha poratam they were many from Telangana like RAVI NARAYAN REDDY,BADDAM ELLA REDDY,MUGHDHOOM,SHOIABULLAH KHAN,ARUTLA FAMIILY ,DHARmaBIKSHAM,RAJ BAHADUR GAUR..who didnt get a fair position in history as much as their counter parts from seemandhra…their motives for fighting against brahmanarian authority should be assumed to be having false pretencesand false proclamations but in real they just want them to be overthrown so that these fellows can occupy their position!History will never forgive them….!!!!

  2. Dear LaxmikanthGaru, I agree with you on some aspects you mentioned. But I want to saw history as a whole. I did not mean that NTR is above criticism, but I feel he is anti estBlishment in his approach. He brought qualitative change in politics, may be for his survival. We must weigh the bad and good in a leader. With due respect to all your observations, still believe he is above all these leaders.

  3. Dear Shekar,

    Can you point me to any analyse on the impact of TDP rule post 1983 (both NTR and CBN rules together) on the backwardness of Telangana region. Is it true that post-1983, hatred increased based on either caste or region?

    Speaking on Patel/Patwari system, what are your thoughts that NTR acted at the behest of people that took us more towards globalisation on this subject, removing all local leadership and age-old village systems? Is not this one of the reasons for the mess village economies are in?

    What are your thoughts looking from T-prism?

    Regards
    Ravi

  4. బాగుంది . ఒక వ్యాసం కాదు ఏకంగా ఒక పుస్తకం రాయదగిన అంశం

  5. Dear Ravi Garu,

    I want to look at the development, not simply as a material change, but social change. I saw the downtrodden coming to the power, not only in BC, SC communities, even people from upper castes lower strata. NTR may be for his political need, pushed aside the feudal lords who are ruling the politics in Telangana and Seemandhra. I saw government servants coming to my villages, instead roaming around offices……he is the man made a resolution to start SLBC, to give water to drought prone Nalgonda district. But it’s not moved an inch, it’s different story. There entered the forces of Seemandhra establishment.

    It’s quite natural, when ruling caste rejected by, and another came in to power animosity between castes develop. Reddy versus Kamma polarisation happened. You can refer the voting pattern studies done by Chinnaya Suri of Central University.

    Regarding removing of Patel and patwaari system also, I feel it is a progressive action. There may pit falls for the action. But people got relief…..

  6. LakshmiGaru,

    Yes I could not touch all the issues. All those issues cannot be knitted in to a small article. Its question of space limitation. That it. Definitely I will try to touch those issues later. please.

  7. can I put forward a small point. The above essay is only a bird’s eye view of overall sociopolitical history to paacify the raisng tensions. I agree fully with the author about NTR.Even laeders of epic proportions have mistakes. We can pardon NTR for small mistakes. overall he didn;’t do any blunder intentionally for personal gains – either for popularity or for money. We cannot blame the author fr ignoring the negatives when he is try to pacify the raising tensions .

  8. Yes Sir! His deeds were all for personal gains, and not for any betterment of society. The media of that time made a god out of a man. There is no proper analysis any where that clearly distinguishes TDP misdeeds towards the present enemosity among Telanganites towards Seema-Andhra regions. Hope people wakeup and do an objective anysis post 1983.

  9. Dear Laxmi Kanth, Telangana must rewrite its true history correcting the media propagated falsehood since 1983. The same applies to Seema – Andhra regions as well. They successfully brainwashed all Telugus using movies and print media. What else explains the degeneration of human thinking of treating a movie man as a demi-god? They tried to malign everyone but them by assuming a moral high ground. They cannot hide from truth in this internet age. Time to call a spade a spade! Hope all aberrations are corrected for the benefit of posterity.

  10. sir, i would like to ask u …what was the ESTABLISHMENT you were thinking about and what was the ANTI-ESTABLISHMENT …..do u think that the so called ANTI ESTABLISHMENT approach of ntr is on par with fundamental principles of democracy???????????.I would like to remind you that your views are reinstating the authoratarian attitude of that caste over our telangana region and particularly on socially backward communities and sc st.Yes i agree with you that ntr rule was a breathtaking change in the political history of andhrapradesh but potraying ntr as a messiah or an epoch of telugu community is unacceptable sir .I agree with you sir that caste should not be recognised by individual mettle of persons belonging to that caste but the economic development which is vital for an individual always belong to the persons of one caste…..here the intricate social relationship between the individuals belonging to same caste creates an atmosphere where in the economic development of a person indirectly uplifts his caste in the society.if that caste is proud to boast about acheivements of certain persons of their own caste then why are they afraid to take on themselves the shameful acts done by other individuals of their very own caste????.MAA THATHALU NETHULU THAGARU MAA MUTHULU VASANA CHUDANDI ani valu ante ela sir…..bara khoon maaf anattu ancestral acheivements should never ever nullify the present day failures.If u think that caste is seperate and individuals are seperate then why doesn’t that community disown those people and support others who are far more better in terms of honesty and calibre????because that community has a controlled economy where in every one are involved in one way or the other…the same goes to other developed communities also…the complicated system of caste and economy in our society doesn’t give us a simple equation in our politics.

    thanking you sir.

  11. Dear Ravi,I agree with u completely regarding the total malignment of our history and their assumptions of high moral grounds.

  12. Hi Shekar Garu,

    In your name ending with Reddy showing that your cast based guy and i know you guys feel shame if you don’t have that tail on your name.

  13. Dear Friend, Let us choose between head and tail. If you choose tail it’s ok. Sorry if my write up hurt u. But I do not mean it. I have never taken my tail to my head.

  14. Shekar Garu,

    First of I am not against Kamma community because I have many good friends who are Kammas but the way you have portrayed was something that I did not expect from you (I am sure many others felt the same). Looks like this article was written in a trans that was induced into you by your kamma friend. You article can be summarized as “Kammas are heroes becuase”

    – A Kamma individual contribution SHOULD be attributed as entire Kamma Communities contribution and given credit to community rather that Individual

    – People who can migrate anywhere in the world to live better life are very matured and heroes

    You praised so much about involvement of Kamma community in agitations and leadership roles but how did you forget that there was also involvement from other communities too? Why are they not heroes.

    You said that NTR from Kamma community gave opportunity for BCs but how did you forget “Chundur Massacre” which was the result of same “Kamma Community”.

    How did you forget that NTR was the gateway for Kamma Community to get into TG and loot lands and resources? Wasn’t acres of lands occupied illegally when Patel/Patwari systems was cancelled? Wasn’t it true that it was during NTR the injustice to TG people has increased more?

    How did you forget that thousands of people migrated from MBNR to Dubai because they did not have livelihood.. why did they not become heroes in your article? I moved to US for better life why am i not hero? My dad’d friend they moved to US 30 years ago why are they not heroes?

    How have you forgotten that in Siddartha College (Vijayawada) any one who is not “Kamma” is not supposed to raise the voice in fact if one is not Kamma he is not supposed to sit in some benches?

    I am in US and I know people of Kamma Community will not go to other Non-Kamma communities houses and I am a live example of it. I met a Kamma friend through a friend and that guy used to live in the same apartment as me. He never came to my house unless there was another Kamma Guy to accompany him. I know many parties where when people went first questio they raise is “are you kamma”?

    Please make and individual who worked for better society a hero but not the entire community behind it. An individual contribution should not be attributed to a community when that community itself has a history of doing wrongs (along with corrects of few individuals)

  15. crystallization of caste politics made all the difference. as a caste, for that matter any caste, cannot be condemned in to to. I want show a difference between early days of AP politics and recent decades. How the transformation started began and reached the present stage.

  16. Sir,

    Perhaps you should focus more on what happened after 1983. The degeneration occurred more afterwards. NTR with his filmy god mask aided this willingly and was the pivotal point behind this.

    People in Telangana will not relate to what Satish pointed out about costal andra collages. Please interview ex-students about the discrimination they faced since 1980s. You will be shocked to hear to them about these castiest culprits. People narrated to me that on day one under the guise of ragging, caste discrimination occurs, and everyone but them will be asked to sit in back benches. The management, consisting mostly with the same fanatics, is an equal culprit in this.

    Hope some TV chanel from Telangana makes a program about this mess. This never came into main stream media – both print and electronic – till now, but is common knowledge to every one who studies in these ‘professional’ collages. Thanks to awakening in Telangana.

  17. katta garu, so called BC revolution kamma dominated places lo enduku raledo koncham cheptara??
    karamchedu lo SCs ni sajeeva dahanam chesina caste edi? God NTR garu enduku action teesukolekapoyaru?
    factionist Paritala Ravi antha powerful ela ayyadu? ataniki MLA ticket and ministry ichi hyd lo factionism penchindi evaru?
    NTR/TDP ni use chesukoni, last 25yrs lo, oka caste entha rich ayindo chustunnam.

  18. Bang on Sir. Unfortunately, besides, business and films, media has got into their hands. So they have been able to spread their messages (good / ill/ evil) well for decades now. Its high time, they should be made realize their real worth.

  19. Sir,
    It is a very interesting article and well reasoned comments…though everything spinned around particular Kamma community .. good…write up…seems that Katta Shekar Sir tried to pick only good in the time line of AP keeping aside bad for time being….very simple..why Kamma guy did not call his same community friends and bashed them as he did to you and exposed the ugly face of elite Kamma community in open, if he feels betrayed…

    Simple If a person contributes his part in feeding hunger society in the morning, it does not mean he has right to kill them in the evening…

  20. Dear Katta Shekar,
    I agree with most of your points except that Kammas became rich using NTR and TDP. It is totally wrong. By nature they are hard working and ahead of the curve than the rest of the communities. 99% of telugus came to USA with a couple of thousand dollars but it is Kammas and then Reddys who excelled and made it big. In USA we don’t have NTR or CBN or TDP or EENADU. Every one is on the same boat. So why only Kammas excelled in USA. They are the ones who built majority of Venkateswara Temples in USA and they are the ones who started telugu organizations, companies and they really made it big. People who have the perception that Kammas became rich only because of NTR are losers. Only losers will have that self satisfaction.

    Reddys are almost similar to Kammas except that they were brought up in a feudal region and infact Reddys also fought for the Telugu country. If you check the history it is the Velamas who are backstabbers for Telugu rulers. Take Kakatiya kingdom, Velama nayaks are the ones who joined hands with muslim rulers to destroy Kakatiya empire for power. It is kammas led by Musunuri Kapaya Nayaka united all the clans of Kammas, Reddys, Mudhiraj, Boyas and fought against those rulers and got back Kakatiya empire. History repeated. It is the Communists Kammas and Reddys who fought for Visalandhra. Unfortunately again it is Velamas who backstabbed and divided telugu land into two just for the sake of power. History might repeat again in the next century.

    Some of your points went wrong too. TDP/CBN came to power in AP. Now again for Navyandhra kammas are showing the direction. They are taking the entire Andhra society along with them and with their development agenda. Once again you will see their vision, hardworking nature in the next 20 years of AP development. AP needs Kamma leadership, their vision, their fighting spirit and their hard working nature. Just compare Andhra Malas and Telangana Madigas. Malas went along with local Kamma Landlords and they developed following kammas. Telangana Madigas went along with feudal Velamas and they are still backward because Velamas don’thave vision or hard working nature and have feudalistic mindset which they won’t develop and they can’t help the society to develop.

    Please take my points and if possible write a much bigger article with deep analysis.

  21. Yavaru kastam varidhi….. Panichasavadiki kulam Matham tho pani ledu. Developed countries lo caste kampu ledu andhuke avi development medha focus paduthunai.

  22. Respected author and pro telangana true history preservers… Telangana history is not a subject to relate only with NTR rule. Where were these so called people from the last 50yrs? Who stopped them to write true history of telangana? Don’t blame tv media, print media has all freedom to release books. Stop postmorterm of few years of past. Still telangana is in the hands of Andhra roots Mr. KCR. Hope and look forwards to read and hear the true history telangana very soon.

    All the best,
    Balu

Leave a comment